Avslutningsvis

Avslutande tankar

Jag tycker nu att bloggen lever upp till samtliga kursmål. Jag har med hjälp av denna blogg fått en ökad förståelse för hur otroligt mycket jobb som min kommun lägger ner på att göra vardagen så säker som möjligt för mig och alla medborgare i västerviks kommun. Det som jag tyckte var mest intressant var självklar de inlägg som handlade om räddningstjänsten och deras roll i säkerhetsarbete men även att lära sig hur organisationen i kommunen i stort ser ut det är allmänbildning som man borde ha känt till tidigare. Till sist vill jag bara säga att jag tycker att detta var ett bra och ganska fritt sätt att arbeta på jag tittade lite snabbt på kalles blogg som har skrivit om samma kommun som jag och de skiljer sig ganska markant i vilken fakta vi tyckte var viktig att presentera. Jag har som sagt lärt mig mycket och går nu på en enlig mig välförtjänt semester i två dagar innan sommarjobbet tar vid. I sommar skall jag jobba inom äldrevården och jag skall ta med mig det som jag har lärt mig om äldres säkerhet och tänka på det när jag arbetar. Det var allt från mig trevlig sommar till alla som läser denna blogg.      


Planprocessen

Planprocessen

Ett av målen som denna blogg skall uppfylla är att jag skall kunna beskriva den så kallade planprocessen som finns i en kommun och hur den kan tänkas gå till. En planprocess har som syfte att prova om ett förslag på låt säga en ny byggnation är lämplig ur alla möjliga synvinklar. I denna långa process skall allmänhetens intressen och enskildas intressen jämföras mot varandra. Man måste prata med alla människor som berörs av den nya byggnaden och olika instanser skall få tid att bedöma om förslaget om byggnation är bra eller inte.

 

Denna process kan antigen vara enkel eller normal. En enkel variant blir det om byggnationen inte har så stor betydelse varken för allmänheten eller ur miljösynpunkt samt om den är förenlig med översiktsplanen och de yttranden som länsstyrelsen kommer med efter sin granskning. Annars är det en normal process som gäller. Här nedan kan du se en bild hur en planprocess kan gå till när man upprättar den detaljplan. Dock om det skulle vara ett enkelt fall antas planen av kommunstyrelsen istället för kommunfullmäktige och det sker ingen utställning. Detta ger en förenklad bild över hela processen om du går in på nedanstående länk kan du se i detalj vilka delar av samhället som gör vad.

http://www.vastervik.se/upload/samhällsutveckling/Planer/Allmänt/Övergripande%20process%202008.pdf

 




Räddningstjänstens roll i planprocessen

En viktig del i Räddningstjänstens arbete är att man är delaktiga i planprocessen som en del i det förebyggande arbetet. Låt säga att en ny byggnad skall byggas det som räddningstjänsten kan bidra med är att man identifierar nya risker som byggnationen för med sig samt upplyser om risker som redan finns i området. Bedömer om dessa risker är så pass övergripande så en riskanalys måste genomföras.  Räddningstjänsten samråder därefter med den som skall bygga, berörda nämnder, länsstyrelsen, myndigheter med flera om man anser att byggnationen är säker eller inte. Därefter om förslaget går igenom fortsätter arbetet med att utföra riskanalyser och sedan granska dessa. Sedan så klart tittar man på framkomlighet med brandbilar och att det finns tillgång till släckvatten om så inte är fallet kommer man med förslag på förbättringar.

 

Här har vi ytterligare en viktig samhällstjänst som räddningstjänsten skall ha kompetens för att kunna utföra som inte många tänker på att de gör.  Detta jobb med att förhindra att osäkra byggnationer byggs i kommunen är en mycket viktig del i att förebygga olyckor. Om man samverkar och räddningstjänsten får vara med på ett hörn tror jag att man kan bygga upp säkra byggnader runt om i västerviks kommun.

 

Källa: http://www.vastervik.se/templates/VVKommun_Page.aspx?id=11204


Översiktsplan

Översiktsplan


En kommun är enligt plan och bygglagen samt miljö balken skyldig att upprätthålla och förbättra kvalitén i bebyggelse och miljön i kommunen. Man har därmed skapat en översiktsplan som skall fungera som en vägledning för beslut om hur man skall använda mark, vattenområden och bebyggelse i kommunen . En sådan översiktsplan skall finnas i alla kommuner och vad den skall innehålla beskrivs i kap 3 i plan och byggnadslagen. I stort sätt visar översiktsplanen hur västervik ser på möjligheten att utveckla den befintliga bebyggelsen samt se till att bevara det som finns.

 

Framtidsplaner 
 

I Översiktsplanen beskrivs vilka framtidsplaner som finns för ny bebyggelse i västerviks kommun. Man försöker att komma på nya sätt för att kommunen skall utvecklas och bli attraktivare att bo i. Ett beslut är till exempel fattat av kommunfullmäktige i västervik att man nu skall bygga en ny infart från söder detta kommer både gynna import och export och kanske minska belastningen på den norra infarten.  I dessa framtidsplaner beskrivs vad man skall lägga fokus på i de olika delarna av kommunen till exempel beskrivs det att man bör lägga fokus på de mindre vägarna på landsbygden dessa bör rustas upp och göras säkrare.

Man beskriver även råd som bör följas när det gäller nybyggnation både i centrum och på landsbygden till exempel att man bör bygga nya hus på landsbygden i samband med redan befintliga hus för att bevara skogsområden. Nya attraktiva lägenheter planeras i centrum för att locka hit människor.

En stor del i framtidsplanerna består av att man vill arbeta för att bevara och göra miljön i västerviks kommun så bra som möjlig. Man har en mängd olika mål och strategier för att nå dessa mål, frisk luft, grundvatten av god kvalité, hav i balans, levande skärgård, begränsad klimatpåverkan, god folkhälsa och många fler.

 

Områden av riksintresse


I Översiktsplanen beskrivs vikten av att bevara bland annat de grönområden som finns i närheten av tätorten samt vart olika områden av riksintresse är placerade. I miljöbalken kap 3 §6 beskrivs följande:  

 

Mark och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse från

allmän synpunkt på grund av dess naturvärden eller kulturvärden eller med

hänsyn till friluftslivet skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan

påtagligt skada natur- eller kulturmiljön”

Detta tar man då sedan hänsyn till innan man fäller skog och bygger nya byggnader.

 


Systematisk översiktsplanering


Precis som allt annat arbete blir arbetet med en översiktsplan aldrig helt klar utan den måste ständigt uppdateras och utvecklas. Framtida projekt måste behandlas i övergripande form för att sedan kunna utredas på detaljnivå.  

 



Egna tankar


En översiktsplan är behövligt för att man skall kunna bevara vår fina natur och se till att den moderna människans utbredning inte tar död på vår planet. Det känns som att i dagens samhälle är det inte många som tänker lika mycket på naturen alla samhällen vill bli så attraktiva som möjligt och detta ord förknippas ofta med många byggnader och varuhus där allt skall finnas så nära husknuten som möjligt. Men visst har Västervik som kommun fokuserat på att den fina miljön och att skärgården är en attraktiv del som skall bevaras men jag kan tycka att man skall lägga ännu mera fokus på detta och förbjuda sådant som skadar och förstör denna miljö.  

 

Källa: Översiktsplanen är upprättad av Miljö- och byggnadskontoret 2000-03-13 och en reviderad version antogs av kommunfullmäktige 2001-06-28.

 

 


Säker och trygg kommun

Säker och trygg kommun

 


I västervik arbetar man med att bli certifierade till en säker och trygg kommun enlig WHO:s internationella kriterier.


För att nå detta mål måste kommunen leva upp till vissa krav nämligen,

 

  •   Det skall finnas en tvärsektoriell grupp som arbetar med skadeprevention

 

Detta mål anser jag att västerviks kommun lever upp till man lägger stor fokus på att många olika sektioner i samhället samarbetar mot ett och samma mål. De nätverk som finns idag är bland annat:


OBRÅ - Olycks och brotts förebyggande rådet som representeras av kommunen, polis, landsting, näringslivet samt förtroende valda. Här arbetar man helt enkelt tillsammans för att förebygga att olyckor och brott förekommer i kommunen.


Folhälsorådet - kommunen, frivilliga organisationer, landsting


Styrgrupp för barn och ungdom – kommunen, polis och landsting


Trafiksäkerhetsgruppen – kommunen och vägverket


Posom grupp – kommunen, kyrkan, polis och landsting


Det finns många fler grupper en de som nu har nämnts men det viktiga är att samtliga samhällets delar ingår i någon eller några av dessa grupper och man arbetar tillsammans tvärsektoriellt med att göra kommunen säkrare och tryggare.

 

  •    Det skall finnas långsiktiga varaktiga program som omfattar båda könen och alla miljöer och situationer.

 


Posom gruppen,
som nämndes tidigare är en del i ett sådant program som arbetar med psykiskt socialt omhändertagande.


Lilla säkerhetsboken,
är information som är framtagen av OBRÅ och omfattar alla åldrar och tar upp goda råd på hur man bland annat skall undvika olyckor.


Familjerådgivningen
, dit familjer med problem kan vända sig och få rådgivning


Grundläggande brandskyddsutbildning för all kommun och landstingspersonal var 4 de år.


Ungdomsteamet


Grannsamverkan


Kvinnojouren, tjejjouren


Alkohol och drogpolitiska rådet.


Det finns många fler och omfattar alla åldrar och olika kön samt situationer. 

Inom dessa olika program arbetar man systematiskt med att ta fram åtgärder som förbättrar situationen för de som lever i västerviks kommun några exempel är obligatorisk simkunnighet bland barn, informationsbroschyr om vård och omsorg till äldre, utbildning i säkerhet till personal, byggnation av ungdomslägenheter. Detta för att nämna något skulle jag skriva alla program man arbetar med skulle jag få sitta en evighet.

 

 

  •  Det skall finnas program för högriskgrupper och miljöer som främjar säkerheten.




Högriskmiljöer kan till exempel vara i hemmet, trafiken eller i centrum.


Det är upp till kommunen att skapa långsiktiga program för att göra dessa miljöer säkrare till exempel har man i västervik organiserade föräldravandringar i centrum för att ta hand om ungdomar som dricker.

Fixar Cleve hjälper gratis äldre människor med allt möjligt för att förhindra fall i hemmet. Ständig kontroll av lekplatser och trafik vid skolor för att minska risken för olyckor för att nämna några. 



  


              Program som registrerar skadors frekvens och orsak. 

Detta sysslar man med ganska mycket i kommunen när det till exempel gäller fallolyckor bland äldre men dokumentationen är något som man måste förbättra för att klart och tydligt kunna se vart man skall lägga krutet på att skapa förbättringar för att förhindra olyckor. Men det finns ett Marshplus system som registrerar skador i kommunen samt en oberoende fallskaderegistrering för äldre och mera till det.

 



  •   Utvärdering för att bedöma programmens processer och effekten av förändringar.  

 

Vartannat år skickas det ut en säkerhets och trygghets undersökning till medborgarna som man arbetar efter sedan.

Handlingsprogrammet som jag skrivit om i mitt tidigare inlägg uppdateras och analyseras.

Alla förvaltningar i kommunen deltar i riskanalyser som kontinuerligt följs upp.

Man följer helt enkelt upp alla de åtgärder som man utför för att se om kommunen har blivit säkrare och tryggare.

 

 

  •   Fortgående deltagande i nationella och internationella Safe community nätverk.

 

Västerviks kommun är med och deltar i nationella och internationella konferenser samt är man själv värd för en del konferenser. Jag tror att det är bra att man åker och ser hur andra kommuner och länder arbetar med säkerhet eftersom man då kan plocka ner det som man tycker låter bra i sin egen ryggsäck och införa detta i sin kommun. 

  


Utifrån vad jag kan se så lever västervik upp till kraven som beskrivs ovan och skulle kunna räkna sig som en trygg och säker kommun. Men det kanske är bättre att inte bli titulerad en trygg och säker kommun eftersom man detta medför att man kanske inte har samma drivkraft att förbättras. Jag känner mig i vilket fall som helst säker när jag går omkring på västerviks gator enligt mig gör kommunen ett bra jobb.

 


Svar intervju frågor

Intervju via telefon med en räddningsledare i beredskap på västerviks brandstation

 

Finns det en personal och kompetensplan?  

Den kompetens som brandmännen på västerviks brandstation skall ha beskrivs i en egenutformad uppgiftskatalog. Denna är utformad utifrån AFS bland annat vilka krav man skall kunna ställa på en brandman vid rökdykning och fysiska krav innan han får utföra rökdykningen. Men denna uppgiftskatalog styrs inte enbart av lagar utan är utformad efter vilket behov som finns i kommunen. För att få fram vilken kompetens en brandman som arbetar här bör ha görs det riskanalyser där man tittar på vilka typer av olyckor man kan tänkas ställas inför och sedan ser man till att all personal har eller skaffar sig kompetens nog att hantera olyckorna. Denna uppgiftskatalog beskriver grundligt vilken kompetens en brandman skall ha och går till och med in på tidsaspekter där man beskriver hur snabbt olika moment skall utföras. Dock beskriver den sämre vilken kompetens högre befäl ska ha som till exempel en räddningsledare.

 

Har ni utformat insatsplaner för stora komplicerade insatser?  

Det finns inga specifika insatsplaner för till exempel om ett fartyg skulle sjunka inne i hamnen eller om ett flygplan skulle störta. Men det finns dock insatsplaner för de olika objekt som finns i Västervikskommun som till exempel om det skulle förekomma en brand på industrin Elfa finns det en plan för hur insatsen skall utföras. I västervik finns det även ett stort fängelse som man har tittat närmare på vilka problem man kan ställas inför om det skulle börja brinna eller ske annan typ av olycka där. Räddningstjänsten har utfört övningar tillsammans med polis och kriminalvården för att veta hur man skall samverka vid en olycka innanför grindarna.

Både jag och räddningsledaren som jag var i kontakt med tycker att det inte behövs givna insatsplaner för komplicerade insatser det finns alltid ett befäl på plats som jobbat i många år i denna kommun och har erfarenhet och kan därmed ta beslut om hur insatsen skall planeras och utföras. Visst kan det vara bra om man har utformat någon typ av allmänt stöd där det står vart man kan få resurser som behövs vid stora komplicerade olyckor det kan vara så att befälet är nyanställd i kommunen.

 

Finns det en plan för hur ni skall öva och vad ni skall öva på?

Vissa saker övar räddningstjänsten på utifrån AFS där står det hur ofta man skall öva på rökdykning. Utöver dessa övningar bestäms vad man skall öva på utifrån uppgiftskatalogen det står kanske inte i AFS hur ofta man skall öva med motorsågar därmed bestämmer räddningstjänsten själva hur ofta detta skall ske. Alla övningar är kopplade till vilket behov som finns i kommunen och utförs antigen flera gånger per år eller med en 2 till 3 års intervall.


Egna Reflektioner

Som ett kompletterande inlägg skulle jag vilja lägga in min egen syn på om räddningstjänsten och kommunen lever upp till de mål som man beskriver i sitt handlingsprogram samt reflektera lite över om målen är relevanta.

  

Säkerhetsmålen

Jag tycker att det är bra att man sätter upp höga mål men målen får inte vara helt orealistiska vilket jag tror att målet att inga människor skall omkomma till följd av bränder är. Visst går tekniken framåt både byggnadstekniskt och säkerhetsanordningar blir allt mer avancerat men så länge man inte förbjuder äldre människor att röka i sängen och levande ljus får inte tändas tror inte jag att dödsbränder kan uteslutas helt.


Jag hör inte så ofta om att det förekommer dödsbränder inne i centrum i städer det är ofta ute på landsbygden där det tar lång tid för räddningstjänsten att ta sig. Detta kanske är något man skall lägga fokus på att kanske utbilda en liten frivillig skara människor som kan göra en första släckinsatts i de små byarna som finns runt om i västerviks kommun.


Målet att det skall finnas fungerande brandvarnare i 90 procent av alla bostäder är ett bra mål vilken grupp av människor är det som inte väljer att sätta upp en brandvarnare? Min första tanke blev att det måste vara ungdomar som nyligen flyttat till en egen lägenhet. Men är det verkligen så jag delade ut en fråga på facebook där jag skrev: 


 ”Jag håller på med en enkät och undrar om du som är mellan 20 och 25 har en fungerande brandvarnare hemma. Svara gärna här och om du svarar ja blir följdfrågan hur ofta kontrollerar du att den fungerar. Om svaret blir nej beskriv kort varför inte”?


 Till min stora förvåning så var det mer än 90 procent av de som svarade som hade en fungerande brandvarnare och många av de som hade kontrollerade till och med att den fungerade oftare än vad som är rekommenderat. De få som skrev att de inte hade någon brandvarnare skyllde på att jag har inte hunnit med att sätta upp någon än. Många av mina bekanta tycker att de har fått mycket information om hur viktigt det är att ha en brandvarnare så detta måste jag säga att kommunen har lyckats med.


Det kanske är samhällsgruppen ensamma pensionärer som inte har tänkt på att byta batteri i sina brandvarnare det får bli nästa undersökning det.

Ett annat mål var att det systematiska brandskyddet i kommunen skall utföras enligt räddningsverkets allmänna råd. Min enda referens till att detta fungerar som det skall är företaget Slip Naxos där jag har varit och granskat deras systematiska säkerhetsarbete. De har utformat en egen handbok för brandskyddet som efterföljer samtliga råd från räddningsverket. Jag tror att räddningstjänsten vill få alla företag att arbeta så om de inte redan gör det.


Lever räddningstjänsten upp till målen?


Jag skrev även i mitt tidigare inlägg om räddningstjänstens mål enligt handlingsprogrammet och det skulle vara intressant att studera om de anser att dessa mål uppfylls därmed kommer jag att ta kontakt med räddningstjänsten och förbereda en intervju med personalen. Frågor som kommer besvaras är

Finns det en personal och kompetens plan?
Har ni utformat insatsplaner för stora komplicerade insatser?
Finns det en plan för hur ni skall öva och vad ni skall öva på?
Hur bra är ni på Restvärdes biten utförs restvärdesräddning efter insatts?


Räddninstjänstens organisation och verksamhet


Detta inlägg kommer att behandla räddningstjänstens verksamhet och organisation. Som jag nämnde i tidigare inlägg så står räddningstjänsten under kommunalstyrelsens ansvar. Men för att förtydliga detta lite så kommer här en närmare beskrivning.

Kommunalstyrelsen är räddningsnämnd och krisledningsnämnd i kommunen och har inom sig utsätt ett utskott för folkhälsa och samhällskydd som sammanlagt består av fem ledamöter. Dessa rapporterar vidare till räddningschef/förvaltningschef för räddningstjänsten. Det är nu han som rapporterar till olika typer av stödfunktioner som ser till att uppgifterna följs. Nedan ser ni en bild över hur räddningstjänstens organisation ser ut (verksamhetsberättelse 2009).


Uppdraget man får från kommunstyrelsen är att räddningtjänsten skall rädda människor, egendom och miljö samt minska sannolikheten för att bränder och olyckor inträffar samt minska de konsekvenser som bränder och olyckor för med sig. I stort arbeta för att skapa ett tryggt och säkert samhälle. För att uppnå dessa mål är arbetet uppdelat i tre olika verksamhetsområden som ni kan se på bilden ovan. Dessa tre områden är den (Vastervik.se, räddningstjänsten)

 

·         operativa verksamheten

som är uppbyggd av en heltid styrka i Västervik som även har deltidstyrkor som kan hoppa in om det skulle förekomma två larm på samma gång. Det finns även fem stycken deltidsstyrkor fördelade på följande orter Gamleby, Överum, Ankarsrum, Hjorted och Loftahammar (Vastervik.se, räddningstjänsten).

 

·         Förebyggande verksamhet

I det förebyggande arbetet arbetar man mycket utifrån det handlingsprogram som är framtaget av kommunfullmäktige. Det förebyggande arbetet handlar i stort om att arbeta aktivt innan till exempel en brand eller miljö olycka inträffar. Detta gör Räddningstjänsten genom till exempel tillsyner av verksamheter. Räddningstjänsten har även fått uppgiften att utföra samordning av säkerheten i Västerviks kommun vilket innebär att man inte bra arbetar med bränder utan man utreder även sådana saker som fallrisker för äldre och arbetar brottsförebyggande. Utöver det arbetet så utför även räddningstjänsten vissa arbeten på uppdrag från kommunen som till exempel utbildning av företag i brandsäkerhet och utredningar av industrier och sjukhus för att kunna komma med förslag på förbättringar (Vastervik.se, räddningstjänsten) 

 

·         Skydd och säkerhet

Som jag beskrev i mitt tidigare inlägg om handlingsprogrammet så går detta arbete ut på att man strävar efter att göra kommunen så säker och trivsam som möjligt. Räddningstjänsten är en stor del i detta arbete och arbetar med en rad åtgärder för att göra kommunen säkrare. Ansvarig för detta arbete är säkerhetssamordnaren och man utför bland annat utbildning till skolor om till exempel föräldrars våld. Om man skall nämna något mera så arbetar man med att ha krisberedskap information till medborgarna med bland annat säkerhetsbroschyrer.

Räddningstjänstens roll i samhällets säkerhetsarbete blir bra bredare och bredare och i västervikskommun är man med lite överallt och förebygger olyckor och hanterar de olyckor som är framme (verksamhetsberättelse, 2009).

källor

Västerviks kommuns hemsida, Räddningtjänsten/verksamhet.
http://www.vastervik.se/templates/VVKommun_Page.aspx?id=1637


Verksamhetsberättelse, 2009, räddningstjänsten västerviks kommun.
http://www.vastervik.se/upload/R%C3%A4ddningstj%C3%A4nsten/Verksamhetsber%C3%A4ttelser/verksamhetsber%C3%A4ttelse09_web.pdf

Det var allt för denna gång.. Ps om det är svårt att se bilden om räddningstjänstens organisation så kan du klicka på ovanstående länk om verksamhetsberättelse så ligger den under fliken fakta hade bra//


Handlingsprogram

Handlingsprogram för skydd och säkerhet i Västerviks kommun


I tredje kapitlet i LSO står det:


3 § ”En kommun skall ha ett handlingsprogram för förebyggande verksamhet. I programmet skall anges målet för kommunens verksamhet samt de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser. I programmet skall också anges hur kommunens förebyggande verksamhet är ordnad och hur den planeras”.

8 § ”En kommun skall ha ett handlingsprogram för räddningstjänst. I programmet skall anges målet för kommunens verksamhet samt de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser. I programmet skall också anges vilken förmåga kommunen har och avser att skaffa sig för att göra sådana insatser. Som en del av förmågan skall anges vilka resurser kommunen har och avser att skaffa sig. Förmågan skall redovisas såväl med avseende på förhållandena i fred som under höjd beredskap”.

 

I detta inlägg kommer jag att beskriva lite kort olika delar i Västerviks kommuns kommunala handlingsprogram. Man har i kommunen valt att ha ett gemensamt handlingsprogram för förebyggande verksamhet och räddningstjänst som heter handlingsprogram för skydd och säkerhet i Västerviks kommun.

Man har delat upp detta program i olika delområden nämligen

·         Riskbild

·         Förebyggande verksamhet

·         Räddningstjänst

·         Beredskap för extraordinära händelser i fred och höjd beredskap

·         Säkerhet i västerviks Kommun

Jag kommer att beskriva lite kort några av dessa områden.


 

Riskbild


I kommunen har man som policy att inte utesluta osannolika riskbilder utan man skall arbeta för att registrera alla typer av risker och arbeta för att undanröja dessa eller se till att man har resurser till att hantera dem. Risker kan vara

·         Bränder i bostäder, industrier, vårdanläggning, lantbruk, fartyg, terräng

·         Olyckor som vägtrafikolyckor, båtolyckor, flygolyckor, oljeutsläpp längst kusten, personskador eller kemikalieutsläpp.

·         Samhällsstörningar som elavbrott, extrema väderomslag, dricksvattenförsörjning    



De övergripande målen är att man skall fortlöpande minska risker för människor, egendom, samhällsviktiga funktioner, miljö, företag och till exempel oersättlig egendom som kulturminnen. 

För att kunna nå detta mål arbetar man med

·         Risk och sårbarhets analyser som ligger till grund för vart man vill lägga fokus.

·          Sedan skall åtgärderna som sker utföras med tanke på olyckans tre skeden, före, under och efter.

·         Man vill stärka enskilda individers kompetens i att kunna hantera riskfyllda situationer

·         De övergripande målen skall även nås med hjälp av samverkan mellan kommunens förvaltningar, kommunala bolag, enskilda, näringsliv, organisationer och andra kommuner.

  


Förebyggande verksamhet


Räddningstjänsten är den förvaltningen som i Västerviks kommun ansvarar för och leder det förebyggande arbetet på många sätt. Med hjälp av tillsyner, information till allmänheten, rådgivning samt utbildning. Dock skall alla förvaltningar och andra kommunala bolag ansvara för att ha systematisk säkerhets arbete för att förebygga olyckor.


Säkerhetsmål

·         Antalet bränder samt insatts totalt skall minska jämfört med genomsnittet mellan åren 1999-2006 per tusen invånare som var 12.

·          Inga människor skall omkomma till följd av bränder

·         I 90 procent av alla bostäder skall det finnas en fungerande brandvarnare innan 2010-12-31, Jag försökte  lista ut om man nått detta mål men hittar ingen statisktik i ämnet men återkommer med ett svar.

·         Systematiskt brandskyddsarbete skall utföras i kommunen enligt räddningsverkets allmänna råd.

·         Miljöskador i samband med olyckor skall minska och så vidare.



Räddningstjänsten


Som nändes tidigare så måste räddningstjänsten ha en bred kompetens och kunna hantera en stor mängd olika olycksscenarion med allt ifrån fartygsbränder till trafikolyckor eftersom kommunen ligger längst med kusten.


Säkerhetsmål/Prestation

Man skall på ett effektivt sätt arbeta för att minska konsekvenserna en olycka för med sig och den som drabbas av någon form av olycka skall få hjälp snabbt och effektivt.



·         Personal och kompetensplan skall finnas

·         Insatsplaner för stora komplicerade insatser skall finnas

·         Räddningstjänsten skall kontinuerligt utföra övningar enligt en uppgjord plan för att bli bättre på sitt arbete

·         Restvärdesräddning skall utföras efter insatts för att bevara miljön i kommunen.




Säkerhet i Västerviks kommun



Sista punkten i handlingsprogrammet beskriver bland annat att man skall i kommunen sträva efter att Västerviks kommun skall bli den säkraste platsen att bo och arbeta på. Detta skall uppnås genom ett kontinuerligt systematiskt säkerhetsarbete som skall leda till en långsiktlig varaktig förbättring. Genom analys och uppföljning kan man hela tiden förbättra alla olika verksamheter i kommunen och göra så att alla känner sig trygga.  

Jag tycker att handlingsprogrammet i stort är mycket bra utformat och lever upp till det som står i lagen om skydd mot olyckor om vad ett handlingsprogram skall innehålla. Jag kunde dock inte se om det var några specifika olyckstyper som man valt att lägga fokus på förutom bränder många olika typer av olyckor beskrivs och man vill bli bättre på alla plan verkar det som.    

 

Handlingsprogrammet tar självkar upp mycket mera information om hur säkerhetsarbete i Västerviks kommun skall bedrivas. När det gäller räddningstjänstens roll så kommer detta att beskrivas mycket mera grundligt i ett eget inlägg som kommer lite senare det var allt för denna gång…

 

Källor:

Handlingsprogram för skydd och säkerhet i Västerviks kommun. Beslut i kommunfullmäktige 2008-09-25

http://www.vastervik.se/upload/Räddningstjänsten/Handlingsprogram%20Skydd%20och%20säkerhet_2008_webb.pdf                    

 

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Regeringskansliets rättsdatabaser


Organisation

Organisation



Detta med organisation och politik är något som jag personligen inte har satt mig in i någonting innan jag startade denna blogg. Det känns konstigt nu när man börjar läsa om hur kommunen styrs att man inte har brytt sig mera om hur min kommun styrs och vilka beslut som fattas. Det sitter ett antal av folket valda människor och bestämmer över hur samhället skall vara uppbyggt och fungera utan att jag bryr mig. För att se om Västerviks politiska organisation lever upp till de krav som ställs på hur den skall vara utformad granskade jag vad som står i kommunallagen om hur en kommunal organisation skall vara utformad. I kommunallagen kapitel 3 § 1 står det om kommunfullmäktige så vi börjar där.



Kommunfullmäktige

Detta är de som beslutar om det mesta i min kommun de består av 57 stycken ledamöter som väljs var fjärde år av allmänheten. Det som de gör då är att skapa riktlinjer, ramar och mål för olika delar av den kommunala verksamheten. Men för att få ett så effektivt resultat som möjligt så måste man delegera uppgifter och detta gör man genom att utforma olika nämnder som ansvarar för olika delar av kommunen. Ett exempel på en sådan nämnd kan vara barn och utbildningsnämnden men bara för att man från kommunfullmäktige överlåter ansvar till nämnder att ansvara för en del av samhället så sker det en kontinuerlig återkoppling till kommunfullmäktige genom att nämnderna lämnar in årsrapporter som granskas och återkoppling sker därefter till nämnderna om man är nöjd med deras arbete.


Demokratibearbetning

Man beslutade år 2002 att man i kommunfullmäktige skall ha en grupp av människor som arbetar med att kort och gott skapa en högre grad av demokrati bland invånarna i kommunen. Vad jag kan se så finns det inget krav på att detta skall finnas i kommunallagen men det är en bra åtgärd tycker jag. Det visar att politikerna bryr sig om vad folket vill och strävar efter att jobba efter deras röster.  

Kommunstyrelse

Detta är 15 stycken ledamöter som har som uppgift att leda och styra kommunala verksamheter och förbereder eventuella förslag som sedan tas upp med samtliga ledamöter i kommunfullmäktige. Detta skall tillsättas i alla kommuner enligt kap 3 § 2 i kommunallagen och finns i Västerviks kommun.

De nämnder som du kan se i nedanstående organisationsskiss har olika förvaltningar under sig det är alltså upp till nämnden att se till att de förvaltningar som står under deras ansvar lever upp till de mål och riktlinjer som tagits fram av fullmäktige enligt kap 6 §7 i kommunallagen.

Jag försökte nu ta reda på vem som ansvarar för räddningstjänstens arbete men detta stod inte registrerat på västerviks kommuns hemsida så det blev att ringa ett snabbt samtal till växeln på räddningstjänsten och fråga helt enkelt. De beskriver att den ansvariga nämnden för räddningstjänsten i Västerviks kommun var kommunstyrelsen det är alltså dem som ser till att räddningstjänsten utför sitt arbete på rätt sätt. Jag kommer självklart att förklara detta samarbete närmare men detta inlägg syftar inte till att beskriva grundligt hur den politiska organisationen ser ut utan jag vill endast ge en övergripande bild hur det ser ut vilket jag nu har gjort.

Nästa inlägg kommer att handla om det kommunala handlingsprogrammet som Västerviks kommun har utformat och sedan kommer ett inlägg om räddningstjänstens roll i säkerhetsarbetet och där kommer samarbetet med kommunstyrelsen att diskuteras kanske genom en intervju med räddningstjänsten.







Källor

Kommunallag (1991:900)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910900.htm

Politisk organisation

http://www.vastervik.se


Fakta om Västerviks Kommun

Västerviks kommun är beläget i norra Kalmar län uppe i det nordligaste hörnet av småland. De största tätorterna är Västervik, Gamleby, Ankarsrum, Överum, Gunnebo och Loftahammar. Kommunen är till ytan södra Sveriges största men detta syns inte på invånarantalet som ligger på drygt 36 000 invånare. Detta beror på att det är relativt mycket skog och inte särskilt stora städer i kommunen. Kommunen är känd för sin fina natur och staden västervik kallas för ostkustens pärla med en av Sveriges vackraste skärgårdar. Här ser ni en karta över kommunen: http://www.vastervik.se/templates/VVKommun_Page.aspx?id=1336


Nu är man bloggare då!

Hej.

Detta blir första gången någonsin som jag sitter och bloggar. Jag har aldrig riktigt fastnat för att läsa andra människors bloggar och trodde aldrig när jag startade att läsa till brandman att en del av utbildningen skulle gå ut på att man skulle sitta och blogga. Missförstå mig rätt nu jag tror säkert att denna typ av uppgift kan vara utvecklande för mig personligen bland annat eftersom flera får nu möjligheten att kommentera det som jag skriver.

Min blogg kommer att handla om Västerviks Kommuns säkerhetsarbete eftersom detta är min hemkommun. Jag har bott i Västervik hela mitt liv och jag planerar att bo kvar här hela livet beroende på om jag nu kan få jobb som brandman på Västerviks brandstation efter avslutad utbildning. Det känns relativt inspirerande att studera hur säkerhetsarbetet går till där jag bor, har man ett bra säkerhetsarbete jämfört med andra delar i Sverige som övriga i klassen kommer att beskriva. Jag kommer förmodligen att börja med att beskriva översiktlig fakta om kommunen Västervik för att sedan gå in på säkerhetsbiten. Det som bloggen kommer att ta upp är organisation, handlingsprogram, räddningstjänstens roll samt Tvärsektoriellt arbete i Västerviks kommun. Det var allt för denna gång hare gött / Gustav


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0